ecomail.cz

Klíčky sú plné energie

Klíčky nám dodajú množstvo vitamínov, minerálov, všetkých esenciálnych bielkovín, navyše sú ľahko stráviteľné. Obsahujú množstvo aktívnych enzýmov, aminokyselín a vitamínu B12. Vysoký obsah antioxidantov v klíčkoch napomáha odstraňovať škody spôsobené voľnými radikálmi.

Sú ideálnou, energeticky aj nutrične veľmi bohatou potravinou. Semienka, zrná, fazule a orechy sú vybavené enzýmami, ktoré ich chránia pred natrávením a vstrebávaním. Pri namočení a klíčení sa obsah týchto enzýmov znižuje a zvyšuje sa obsah vitamínov, minerálov a aminokyselín. Namáčanie a klíčenie tak zaručí ľahšie trávenie a vstrebávanie týchto živín. Každé semeno má v sebe výživnú energiu pre rast zdravej rastliny. Keď začne klíčiť, otvára sa pokladnica skrytej energie vo forme bielkovín, tukov, uhľohydrátov, vitamínov a minerálov. Ak klíčky nasajú trochu vody, dejú sa s nimi pozoruhodné veci. Enzýmy, ktoré dovtedy odpočívali, ožijú a zvýši sa ich obsah až 10 – 20 násobne. Začnú rozkladať uskladnený škrob na jednoduché cukry – glukózu a fruktózu, štiepia reťazce bielkovinových molekúl na voľné aminokyseliny a premieňajú nasýtené tuky na voľné mastné kyseliny. Intenzívna aktivita enzýmov povzbudí vlastné enzýmy k väčším výkonom.

Čo nakličovať?
Nakličovať môžeme šošovicu, fazuľu (fazuľa Mungo má vynikajúcu sladkastú chuť podobnú mladému hrášku), cícer, sezam, slnečnicu, pohánku, pšeno, sóju, hrach, pšenicu, akékoľvek obilné zrno, strukoviny a semienka.

Čas namáčania obilovín a zŕn:
MUNGO: 36 hodín
ŠOŠOVICA: 24-28 hodín
CÍCER: 15 hodín
OVOS: 6 hodín namáčanie – 2 dni klíčenie
POHÁNKA: 20 hodín
JAČMEŇ: 6 hodín namáčanie – 1 deň klíčenie
RYŽA: 9 hodín namáčanie – 46 hodín klíčenie
SLNEČNICA: 2 hodiny namáčanie – 2 dni klíčenie

Pri pravidelnej konzumácii klíčky:
- Zásobujú telo kompletnými živinami.
- Pomáhajú regulovať hmotnosť.
- Znižujú prekyslenie organizmu.
- Spomaľujú starnutie.
- Zlepšujú vitalitu.
- Podporujú metabolizmus.
- Posilňujú imunitu.
- Detoxikujú organizmus.
 Upravujú trávenie

Postup pri nakličovaní:
- Semienka dobre prepláchneme studenou vodou. Nasypeme do nádoby hlinenej alebo sklenenej, zalejeme niekoľkými centimetrami studenej prevarenej vody, zakryjeme plátnom a necháme cez noc na teplom (izbová teplota) a tmavom mieste.

- Na druhý deň prepláchneme semienka studenou vodou, necháme dobre odkvapkať, aby nesplesniveli a necháme v tme. Dvakrát denne ich takto prepláchneme, až kým nezačnú klíčiť.

- Klíčky na niekoľko hodín položíme na svetlé miesto, aby sa nabili energiou.Takto pripravené klíčky sú vhodné na priamu konzumáciu.

Autorka: Katarína Žužičová, kozmetička a nutričná poradkyňa