ecomail.cz

Žijeme podľa 5 elementov

Múdri majstri čínskej medicíny počas tisícročí vypozorovali, že všetko živé ovplyvňuje päť elementov: drevo, oheň, zem, kov, voda.

Aj my, ľudia sa počas svojho života pohybujeme v cykloch, ženy v sedemročných a muži v osemročných a v každom z nich nám vládne jeden element. Ak chceme žiť šťastný, zdravý a naplnený život, veľmi nám pomôže, keď vieme, ktorý z mocných elementov nás práve teraz ovplyvňuje najviac. Pozrieme sa na to, ako elementy ovplyvňujú život ženy.

Element drevo
Z pohľadu teórie 5 elementov každý z nás prišiel na svet v prvku dreva, ktoré v sebe ukrýva obrovský potenciál rastu. Podobne ako rastlinka hľadá svetlo a živiny, aj deti sa vydávajú za všetkým, čo ich naplní telesnou aj duševnou potravou. Toto obdobie rodičom prináša nielen veľkú radosť ale aj zodpovednosť. Pred očami im rastie dieťa, v ktorom sa rozvíjajú okrem obrovského potenciálu aj genetické predispozície, ktoré zdedil po svojich predkoch. Symbolicky povedané, ich rastlinka sa rozvíja, rozpína, môžu sa na nej objaviť tŕne, jedovaté výhonky, krásne sladké vône, ale aj nepríjemný zápach. S týmto potenciálom rastu je dôležité zaobchádzať opatrne. Veľmi sa mi páči japonská filozofia pestovania bonsajov, ktorá radí, že keď je to potrebné, musíme niečo odrezať, iné pristrihnúť, zamerať sa na kvalitu koreňov, s jediným cieľom, aby celá rastlina bola v budúcnosti pevná a silná. Čínska medicína a aj naša západná psychológia vedia, že počas prvých siedmych rokov života dieťaťa je veľmi dôležité správne rozvíjať jeho potenciál učenia sa, pamätania si, motoriky a rôznych ďalších zručností.


Element oheň
Už počas siedmeho roku vidíme, že sa v dieťati začína prejavovať dynamika elementu oheň. Deti rady nadväzujú sociálne kontakty a sú pripravené prijímať obrovské množstvo vedomostí. Symbolicky naša rastlinka vyrástla do určitého priestoru, ktorý jej ponúka výdatné množstvo živín. Vníma rôzne vône, s jej lístkami sa pohráva vietor, dostáva sa na výslnie a aj jej korene už spevneli. Dieťa je schopné postaviť sa výzvam, ktoré ho stretnú. Prichádza obdobie vzplanutia, preto nech čokoľvek hodnotné priložíme do tohto ohňa, ešte viac sa rozhorí. Niektoré deti sú šťastné, keď počítajú a páči sa im matematika, iným robia najväčšiu radosť rôzne pohybové aktivity, či nadväzovanie priateľstiev. Kvalitu dreva aj ohňa, podmieňujú genetické predispozície a výchova, teda prostredie, v ktorom vyrastáme. Ak teda dieťa nemalo kvalitné drevo, nemôže poriadne rozhorieť ani oheň. V tomto období už jasne vidíme jeho schopnosť sociálne sa zaradiť, predispozície, silné aj slabé stránky. Obdobie medzi siedmym a štrnástym rokom je búrlivé, prejavuje sa veľkou silou, je charakteristické vstrebávaním informácií. Na základnej škole dieťa trénuje mozog, aby bol schopný pamätať si a vykonávať rôzne operácie, učí sa zručnosti v športoch, skúša, čo mu ide a čo nie, objavuje sa fyzicky aj psychicky.


Element zem
Podľa teórie piatich elementov je tretím životným obdobím element zeme, kedy sa dieťa pevne postaví na nohy a začína si budovať svoj vlastný životný postoj. Prichádza obdobie puberty. Mnoho rodičov túži po tom, aby ich potomok prešiel pubertou nedotknutý, aby sa nevymedzil svojimi vlastnými názormi, aby sa pevne nepostavil
na nohy a neoznačil si svoje územie, aby im nedal hlasno najavo, toto je moja zem. A práve tento postoj rodičov, môže deťom uškodiť. Medzi 14 a 21 rokom života totiž nastáva v živote človeka obdobie, kedy si buduje svoje územie. Začína objavovať, čo by chcel v živote robiť ďalej. Je to obdobie, kedy deti prechádzajú na strednú školu, často ešte tápu a zisťujú, čomu sa budú venovať ďalej. Ešte nemajú jasný pevný bod, kde by zakotvili, skúšajú a objavujú. Ich zem má určitú plodnosť podľa toho, akú kvalitu v ich živote mal predtým element ohňa. Je dobré nezanedbávať ani jeden z elementov, preto je nevyhnutné v období ohňa skutočne vstrebávať všetky možné informácie, niekomu to ide najlepšie prostredníctvom tela, inému prostredníctvom mysle. V elemente zeme dieťa zisťuje, čo ho skutočne baví a napĺňa, je to obdobie, kedy často odchádza od rodičov na strednú školu, cestuje, vzďaľuje sa, osamostatňuje sa od rodičov. Úlohou rodiča je pozorovať, aby sa na zemi ich detí neobjavilo niečo deštruktívne, čo by mohlo zničiť ich potenciál. Úlohou tohto obdobia je, aby si dieťa naplno uvedomilo svoje kvality.

Element kov
Ak nastalo odklonenie v elemente dreva, zeme a ohňa, či už kvôli problémom, ktoré sa dedili z generácie na generáciu alebo neprimeranou výchovou, mohlo sa stať, že dieťa neobjavilo svoj potenciál, nezakorenilo sa dobre a nevydalo sa smerom, ktoré chcelo. Preto sa môže stať, že až keď doštuduje strednú školu zistí, čo by ho skutočne napĺňalo. A tak skúša na druhýkrát vysokú školu, zamestná sa, snaží sa v živote uchytiť. V živote ženy je prechod medzi 21 a 28 rokom života dôležitý, pretože ak si túži vymedziť novú cestu, element kov jej pomôže. Symbolicky ak si chce prekliesniť cestu, ktorá jej zarástla, alebo vysekať sa z niečoho, čo jej prerástlo cez hlavu, zbaviť sa niečoho, čo nechce, čo už nie je v jej živote konštruktívne, na to všetko použije práve kov. Ak chce vyryť pomyslenú čiaru za niečím, čo chce, aby zostalo v minulosti, tiež potrebuje kov. Preto je obdobie, kedy vládne v jej živote element kov veľmi dôležité, vtedy si ujasňuje, po akých cestách sa chce pohybovať, čo dovolí, aby v jej živote rástlo, čo upraví a čo ukončí. V tomto období môže dochádzať k veľkým generačným rozporom, pretože človek cíti silnú potrebu oddeliť sa, žiť si svoj život. Preto slová ľudí v tomto období bývajú ostré a priame.


Element voda
Element vody sa v živote žien viac prejavuje v období medzi 28 a 35 rokom, kedy si uvedomujú plynutie vecí, ktoré v živote rozohrali, plávajú tadiaľ, kam sa nasmerovali. Učia sa, kedy sa majú nechať unášať prúdom, kedy majú poriadne zabrať veslami, ako kormidlovať, kedy napnúť plachty a kedy ich zvinúť. Na loď svojho života už naložili všetko, čo potrebovali a plávia sa, zdolávajú pereje, regulujú silu motorov. Snažia sa, aby sa neocitli v slepom ramene, kde nie je prúd a život, kde to už nikam nevedie. Všímajú si, či sa držia pri kraji rieky alebo plynú v najsilnejšom prúde, kde sa realizujú a zúročujú všetko, čo sa v živote naučili. Občas sa stane, že im do loďky natečie voda, ale našťastie majú dosť síl a priateľov, ktorí mi pomôžu vodu z loďky vyliať. Voda ich zocelí, pretože sa naučia prekonať nielen pokojné, ale aj búrlivejšie obdobia svojho života. Opäť drevo, oheň, zem, kov a voda... Ženy si medzi 35 a 42 rokom uvedomujú svoju skutočnú kvalitu, to, čo v živote chcú, mnohé veci dokážu vycítiť. Deti sa osamostatňujú a ony potrebujú rozkvitnúť, nanovo vnímať vlastné telo, krásu a potenciál. Už boli dcérami, milenkami, partnerkami, manželkami, maminkami a teraz majú príležitosť byť samé sebou. Naplno vnímajú svoje kvety, plody, korene. Uvedomujú si, že niektoré vzťahy a situácie už nechcú prežívať, iniciujú zmenu. Potrebujú si v tomto období vypestovať kvalitné drevo, na ktoré čaká medzi 42 a 49 rokom veľké vzplanutie. Je to obdobie ohňa, kedy sa radujú zo svojej slobody. Zapália nový zámer, novú kariéru, novú predstavu, koníčky, priateľstvá, svoj čas venujú tomu, čo má pre ne skutočný zmysel. V tomto období majú byť v centre diania, komunikovať, byť farebné ako oheň. Po päťdesiatke prichádza element zeme a ženy zberajú plody svojich snažení a tvorby. Majú vnúčatá, ktoré s nimi chcú zdieľať čas, potrebujú ich zrelosť a životné skúsenosti. Blížiac sa k šesťdesiatke prichádza obdobie kovu, ktoré prechádza v sedemdesiatke do elementu vody, obdobia životnej múdrosti.

Autor: Jana Štrbková podľa rozprávania terapeuta Romana Řežába